Παράλειψη εντολών κορδέλας
Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο
Σελίδες τοποθεσίας


«Δεν είναι όλα εφήμερα» Σημαντικές στιγμές του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού για το 2018

Σπουδαία αρχαιολογικά ευρήματα και σημαντικές εκφάνσεις του σύγχρονου πολιτισμού «συναντήθηκαν» την Κυριακή 27 Ιανουαρίου, στο Εθνικό Θέατρο (κτίριο Τσίλερ), όπου το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, σε μια ανοικτή για το κοινό εκδήλωση, παρουσίασε στιγμές που σημάδεψαν το 2018. Στην πρωτότυπη αυτή γιορτή πολιτισμού, με τον τίτλο «Δεν είναι όλα εφήμερα», ο κόσμος που συγκεντρώθηκε στην Κεντρική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου ενημερώθηκε για τις ξεχωριστές αρχαιολογικές ανακαλύψεις της περασμένης χρονιάς, αλλά και για τις καινοτόμες δράσεις εποπτευόμενων φορέων του Υπουργείου Πολιτισμού, όπως το Εθνικό Θέατρο, η Εθνική Λυρική Σκηνή, το Ελληνικό Ίδρυμα Πολιτισμού, το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου και το Ελληνικό Φεστιβάλ.

«Σήμερα γιορτάζουμε και θα μοιραστούμε σημαντικές στιγμές του 2018, εκείνες που μένουν από την καθημερινή προσπάθεια και κόπο, εκείνες που ξεχωρίζουν. Βέβαια όχι όλες όσες το αξίζουν. Κάτι τέτοιο είναι δυστυχώς αδύνατον, γιατί ευτυχώς είναι πολλές. Η επιλογή ήταν δύσκολη και ίσως αδικεί αρκετές. Αλλά το σημαντικό είναι να μοιραστούμε, να ξαναζήσουμε και να αναστοχαστούμε την καλλιτεχνική δημιουργία των δημόσιων πολιτιστικών οργανισμών, τις ανακαλύψεις σε αρχαιολογικούς χώρους, τα έργα αναστήλωσης, την άυλη πολιτιστική κληρονομιά. Εκείνα που στη δουλειά όλων μας στο υπουργείο Πολιτισμού -των υπαλλήλων, των στελεχών, της πολιτικής ηγεσίας- δεν είναι εφήμερα αλλά εμπεριέχουν το θρίαμβο και την αναπαράσταση της πολιτισμικής προσδοκίας», δήλωσε, μεταξύ άλλων, η υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού, Μυρσίνη Ζορμπά, τονίζοντας ότι σύντομα «θα έχουμε μια ξεχωριστή γιορτή στη Θεσσαλονίκη για όλη τη Μακεδονία αλλά και στις περιφέρειες της χώρας», καθώς και μια «ξεχωριστή γιορτή για τα μουσεία».

Μεταξύ των αρχαιολογικών ευρημάτων που ξεχώρισαν ήταν η πήλινη πλάκα με ομηρικούς στίχους από την Ολυμπία και η ταφή της επιφανούς γυναίκας στην Επισκοπή Σικίνου, για την οποία δόθηκαν νέα σημαντικά στοιχεία.

 

Η πήλινη πλάκα με ομηρικούς στίχους από την Ολυμπία

Η πήλινη πλάκα με ομηρικούς στίχους από την Ολυμπία, παρουσιάστηκε από την προϊσταμένη της Εφορείας Αρχαιοτήτων Ηλείας, Ερωφίλη - Ίριδα Κόλια. Η ανακάλυψη, η οποία συμπεριλήφθη στα 10 σημαντικότερα ευρήματα του 2018 από το αμερικανικό περιοδικό Archaeology, έγινε στο πλαίσιο της επιφανειακής γεωαρχαιολογικής έρευνας που πραγματοποιείται σε θέσεις γύρω από το ιερό της Ολυμπίας υπό τη διεύθυνση της ΕΦΑ Ηλείας, σε συνεργασία με το Γερμανικό Αρχαιολογικό Ινστιτούτο και τα Πανεπιστήμια Darmstadt, T?bingen και Frankfurt am Mainz. Η πήλινη πλάκα με εγχάρακτη επιγραφή η οποία διασώζει τους πρώτους 13 στίχους από τη ραψωδία ξ της Οδύσσειας μπορεί να χρονολογηθεί στη ρωμαϊκή εποχή (2ος-3ος αι. μ.Χ.). Η επιγραφή, που συντηρήθηκε και ταυτοποιήθηκε το 2018, αποτελεί το παλαιότερο σωζόμενο απόσπασμα των συγκεκριμένων στίχων, ενώ είναι η πρώτη φορά που εντοπίζεται απόσπασμα της Οδύσσειας σε πήλινη πλάκα.

Σύμφωνα με την κ. Κόλια, η επιγραφή χαράχθηκε όσο ο πηλός ήταν ακόμα νωπός στην πήλινη πλάκα, που σε δεύτερη χρήση χρησιμοποιήθηκε ως οικοδομικό υλικό. Μάλιστα, όπως σημειώθηκε, μάλλον βρέθηκε και το μέρος από το οποίο προήλθε: Ένα ταφικό μνημείο από ένα αρκετά εκτεταμένο νεκροταφείο, που χρονολογείται κυρίως τη ρωμαϊκή εποχή και θεωρείται, με βάση τα ευρήματα (κυρίως επιγραφές), ως το νεκροταφείο των αξιωματούχων του ιερού της Ολυμπίας, αλλά και αθλητών. Το νεκροταφείο βρίσκεται στη θέση Φραγκονήσι (όπου εντοπίστηκε η επιγραφή) και είχε ανασκαφεί από την αρχαιολογική υπηρεσία τη δεκαετία του 1960. Το ταφικό μνημείο από το οποίο πιθανόν προέρχεται η πινακίδα εντοπίστηκε κατά τις έρευνες της ΕΦΑ Ολυμπίας, το καλοκαίρι του 2018, οι οποίες ακολούθησαν την εύρεση και την ταυτοποίηση της επιγραφής. Επιπλέον, εντοπίστηκαν κι άλλα ευρήματα, όπως ένας οπτόπλινθος με το αποτύπωμα πέλματος παιδιού, ηλικίας 5 με 6 ετών. Όσο για την πρώτη χρήση της πήλινης πινακίδας με τους ομηρικούς στίχους, είναι ένα αίνιγμα που ζητά επίλυση.

 

Η «δαιμονισμένη» της Σικίνου

Από τις πιο εντυπωσιακές ανακαλύψεις της περασμένης χρονιάς ήταν ο εντοπισμός του τάφου της επιφανούς γυναίκας στην Επισκοπή Σικίνου (αρχαίο μαυσωλείο και εκκλησία μαζί), κατά την ανασκαφή που διεξήχθη στο πλαίσιο της αποκατάστασης του μνημείου από την Εφορεία Αρχαιοτήτων (ΕΦΑ) Κυκλάδων. Το όνομα της γυναίκας ήταν Νεικώ, όπως αποκάλυψε ένα έμμετρο ταφικό επίγραμμα σε ελεγειακά δίστιχα, που βρέθηκε στο εντυπωσιακό αρχαίο μαυσωλείο το οποίο χτίστηκε σε μια μεταβατική εποχή αναζητήσεων και πολιτισμικών ανασυνθέσεων, κάπου πριν ή μετά το 200 μ.Χ. Το μνημείο μετατράπηκε αργότερα σε βυζαντινή εκκλησία με τρούλο και αψίδα, μια μορφή που διατήρησε μέχρι σήμερα, μέσα από αλλεπάλληλες επεμβάσεις και επισκευές. Όπως είχε ανακοινωθεί από το ΥΠΠΟΑ τον Ιούλιο του 2018, «ο κιβωτιόσχημος τάφος είχε τοποθετηθεί σε τυφλό σημείο των υπογείων του μνημείου ώστε να διαφύγει της σύλησης και των τυμβωρύχων». Τα πράγματα όμως μπορεί να μην ήταν έτσι ακριβώς.

«Κι ενώ η μνήμη της νεκρής γυναίκας υποστασιοποιείται στο μνημειακό μαυσωλείο για να διατηρηθεί εις το διηνεκές, την ίδια στιγμή, η ταφή της κυριολεκτικά εξαφανίζεται. Δεν τοποθετείται στις υπόγειες κρύπτες του μαυσωλείου, παρά σφραγίζεται ερμητικά, ουσιαστικά εντοιχίζεται, με τρόπο που να μη μπορεί ποτέ να εντοπιστεί. Αυτή η εξαφάνιση δεν έγινε τόσο ως μέτρο προφύλαξης από τους τυμβωρύχους αλλά, μάλλον συναρτάται με ευρήματα που προδίδουν έναν τελετουργικό αποκλίνοντα ενταφιασμό για την νεκρή Νεικώ», σημείωσε στην ομιλία του για τα «Μυστικά της Επισκοπής Σικίνου» ο διευθυντής της ΕΦΑ Κυκλάδων, Δημήτρης Αθανασούλης, αποκαλύπτοντας ένα νέο συγκλονιστικό στοιχείο:

«Η ιδιαίτερη κατάσταση διατήρησης του σκελετού, που τώρα ερευνάται, ένα κομμάτι θειάφι και μια μάζα ορυκτής πίσσας (θε?ον κα? ?σφαλτον στα αρχαία κείμενα), τα οποία είχαν τοποθετηθεί πάνω στα στήθη της, μαρτυρούν ότι βρισκόμαστε μπροστά σε μια περίπτωση νεκροφοβικού εξορκισμού. Ήταν άραγε ο φόβος της δεισιδαιμονίας για την κατάσταση της άτυχης γυναίκας που οδήγησε στον ερμητικό εντοιχισμό της σορού της; Ήταν σίγουρα η αγάπη που οδήγησε τους οικείους της να την υμνήσουν στο επίγραμμα και να μεταθέσουν την μνήμη της, από το κρυμμένο σώμα της, στο περικαλλές μαυσωλείο της Σικίνου, που μεταμορφώνεται τώρα σε ψηφίδα μνήμης», συμπλήρωσε ο ίδιος. Το εύρημα προκαλεί πολλά ερωτηματικά -όπως από τι έπασχε η γυναίκα που το εξέλαβαν τότε ως δαιμονισμό- τα οποία μόνο η έρευνα μπορεί να λύσει.

 

Άλλα γεγονότα του 2018

Άλλα αρχαιολογικά ευρήματα που έκαναν αίσθηση το 2018 και παρουσιάστηκαν στην εκδήλωση ήταν η ανακάλυψη της πόλης της Αρχαίας Τενέας, τα νέα στοιχεία από το μινωικό ανακτορικό κέντρο Ζωμίνθου, τα αρχαία και μεσαιωνικά ναυάγια στο Αρχιπέλαγος των Φούρνων, οι κούροι της Αταλάντης, το πενταετές διεπιστημονικό πρόγραμμα στον Γλα «Ξυπνώντας τους Μινύες», οι Ερωτιδείς της Αμβρακίας (οι ερωτιδείς είναι το κυρίαρχο θέμα ενός βοτσαλωτού δαπέδου που αποκαλύφθηκε τον Αύγουστο του 2018 στην 'Αρτα, στον χώρο του Μικρού Θεάτρου της Αμβρακίας) και ο ασύλητος Υστερομινωικός ΙΙΙΑ-Β τάφος στη θέση Κεντρί Δήμου Ιεράπετρας.

Ως προς τον νεότερο και σύγχρονο πολιτισμό, το 2018 ξεχώρισαν η αποκατάσταση του Μεγάρου Τσίλλερ-Λοβέρδου, οι προτεραιότητες της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς, το ανέβασμα της όπερας «Γενούφα» του Λέος Γιάνατσεκ για πρώτη φορά στην Ελλάδα από την Εθνική Λυρική Σκηνή, καθώς και οι δράσεις του Εθνικού Θεάτρου, του Μεγάρου Μουσικής, του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου, της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών, του Ελληνικού Ιδρύματος Πολιτισμού, του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας και του Φεστιβάλ Αθηνών στην Επίδαυρο και την Αργολίδα.

Την εκδήλωση παρουσίασε η ηθοποιός Αργυρώ Ανανιάδου.

 

 

Τοποθέτηση της Υπουργού Πολιτισμού & Αθλητισμού Μυρσίνης Ζορμπά για την εκδήλωση:

 

Σήμερα γιορτάζουμε και θα μοιραστούμε  σημαντικές στιγμές του 2018, εκείνες που  μένουν από την καθημερινή προσπάθεια  και κόπο, εκείνες που  ξεχωρίζουν. Βέβαια όχι όλες όσες το αξίζουν. Κάτι τέτοιο είναι  δυστυχώς αδύνατον,  γιατί ευτυχώς είναι πολλές. Η  επιλογή ήταν δύσκολη και ίσως αδικεί αρκετές. Αλλά το σημαντικό είναι να μοιραστούμε, να ξαναζήσουμε και να αναστοχαστούμε  την καλλιτεχνική δημιουργία των δημόσιων  πολιτιστικών οργανισμών, τις ανακαλύψεις σε  αρχαιολογικούς χώρους, τα  έργα αναστήλωσης, την άυλη πολιτιστική κληρονομιά. Εκείνα που  στη δουλειά όλων μας στο υπουργείο Πολιτισμού -των υπαλλήλων, των στελεχών, της πολιτικής ηγεσίας, δεν είναι εφήμερα αλλά  εμπεριέχουν το θρίαμβο και την αναπαράσταση της πολιτισμικής προσδοκίας.

Θα έχουμε σύντομα μια ξεχωριστή γιορτή στη Θεσσαλονίκη για όλη τη Μακεδονία  αλλά και στις περιφέρειες της χώρας. Παντού στην Ελλάδα υπάρχουν σημαντικά έργα. Μια ξεχωριστή επίσης γιορτή για τα μουσεία. Ωστόσο το μήνυμα είναι ένα:  ότι το υπουργείο και όλοι του οι άνθρωποι, υπάλληλοι, διευθυντές, πολιτική ηγεσία, αναμετριόνται καθημερινά για να ξεπεράσουν  το εφήμερο, να κρατήσουν σε διάρκεια όσα ξεχωρίζουν. Κι από αυτή τη θέση θέλω να σας ευχαριστήσω  καθένα και καθεμιά ξεχωριστά για την εξαιρετική συνεργασία στα μικρά και στα μεγάλα, όλους τους συνεργάτες  και ιδιαίτερα τον υφυπουργό Κώστα Στρατή και την Γ. Γραμματέα κυρία Μαρία Βλαζάκη για τη γνώση και την υπευθυνότητα, για την αλληλεγγύη και το κλίμα  εμπιστοσύνης μέσα στο οποίο εργαζόμαστε.

Η συστηματική δουλειά, η συλλογική προσπάθεια, η έμπνευση και η επινοητικότητα  συγκροτούν την υπαρξιακή  συνθήκη του πολιτισμού,  δίνουν νόημα στον αστερισμό που προκύπτει από το νέο, το ιδιαίτερο που γεννιέται μπροστά στα μάτια μας από  την κοινή   προσπάθεια  για την  πολιτισμική ανάπτυξης της χώρας. Είναι οι στιγμές αυτές που στοιχειοθετούν  τον οδικό χάρτη της  πολιτικής του πολιτισμού, που έχει ως στρατηγικούς στόχους τη δημιουργική οικονομία αλλά και τον πολιτισμό της καθημερινής ζωής, τα πολιτισμικά δικαιώματα όλων, τη μείωση των πολιτισμικών ανισοτήτων και διακρίσεων. Κι ακόμη να δούμε πώς το Δημόσιο σχεδιάζει και επαναπροσδιορίζει τον ρόλο του, στην μετά τη βαθιά κρίση  περίοδο που προκάλεσε τραύματα και αμφισβήτησε το δημόσιο πολιτισμικό πεδίο, φέρνοντάς το αντιμέτωπο με τη νέα συνθήκη των ιδρυμάτων, τα ιδιωτικο-οικονομικά κριτήρια πολιτιστικής διαχείρισης και το μάρκετινγκ ως  απάντηση στις κοινωνικο-πολιτισμικές ανάγκες.

Είναι οι στιγμές που όταν τις μοιραζόμαστε μας φέρνουν πιο κοντά στο όραμα της  πολιτισμικής  δημοκρατίας  ως θεμελιώδους συνθήκης της  καθημερινής ζωής μας ως πολιτών.

Μυρσίνη Ζορμπά

 

ΠΕΡΙΛΗΨΕΙΣ ΤΩΝ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΩΝ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΦΟΡΕΙΣ:

 

Εθνικό Θέατρο Παντού

Το Εθνικό Θέατρο είναι το θέατρο ολόκληρης της Ελλάδας, του σήμερα και του αύριο. Το 2018 στόχος του Εθνικού Θεάτρου ήταν η επένδυση στο μέλλον δίνοντας προτεραιότητα στη Δραματική Σχολή, τη νεοσύστατη Σχολή Σκηνοθεσίας, τα Εργαστήρια και το Μικρό Εθνικό, πηγαίνοντας στα ακριτικά μέρη με το πρόγραμμα «Εθνικό Απευθείας», χτίζοντας γέφυρες μεταξύ πολιτισμών, με πρόσφατο παράδειγμα τον Ορφανό Τζάο στην Κεντρική Σκηνή, συνομιλώντας με το παρόν και τη ζωή με παραστάσεις και δράσεις. Το Εθνικό Θέατρο είναι ένας ζωντανός οργανισμός δημιουργίας, έμπνευσης και στοχασμού.

ΕΘΝΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ

 

Η ανακάλυψη της Αρχαίας Τενέας

Η Τενέα ιδρύθηκε, σύμφωνα με τη μυθολογία, από Τρώες αιχμαλώτους τους οποίους μετέφερε ο Αγαμέμνονας από την Τένεδο και τους εγκατέστησε στο πέρασμα μεταξύ Άργους και Κορίνθου. Το 2018 το ερευνητικό πρόγραμμα για πρώτη φορά αποκάλυψε οικιστικά και ταφικά κατάλοιπα επιβεβαιώνοντας τις αρχαίες πηγές. Οι ανασκαφές καταδεικνύουν τη διαχρονική ιστορία της Τενέας, της μοναδικής πόλης της Κορίνθου που δεν καταστράφηκε από τους Ρωμαίους το 146 π.Χ., χάρη στην κοινή καταγωγή τους.

ΕΛΕΝΑ ΚΟΡΚΑ

 

Γενούφα του Λέος Γιάνατσεκ

Ένα από τα οπερατικά αριστουργήματα του 20ού αιώνα, τη Γενούφα του Λέος Γιάνατσεκ, παρουσίασε για πρώτη φορά στην Ελλάδα η Εθνική Λυρική Σκηνή τον Οκτώβριο του 2018, δίνοντας ουσιαστικό νόημα στην έννοια της διεύρυνσης του ρεπερτορίου της. Ο Γιάνατσεκ εμπνεύστηκε από την ιδιαίτερη μουσικότητα της τσεχικής γλώσσας και αξιοποίησε τους ξεχωριστούς τονισμούς της, συνθέτοντας την πρώτη του όπερα, στην οποία αρθρώνει με σαφήνεια το προσωπικό του ιδίωμα. Η Γενούφα της ΕΛΣ παρουσιάστηκε σε μουσική διεύθυνση Λουκά Καρυτινού, σκηνοθεσία Νίκολα Ράαμπ, σκηνικά-κοστούμια Γιώργου Σουγλίδη και με πρωταγωνιστές διεθνούς εμβέλειας.

ΕΘΝΙΚΗ ΛΥΡΙΚΗ ΣΚΗΝΗ

Δείτε το video του φορέα πατώντας εδώ 

 

Μινωικό ανακτορικό κέντρο Ζωμίνθου

Η Ζώμινθος είναι η νέα ανακάλυψη ανακτορικού κτιρίου στον Ψηλορείτη, σε υψόμετρο 1.200 μ., σε αντίθεση με τα υπόλοιπα ανακτορικά κέντρα, που έχουν ιδρυθεί χαμηλά. Οι ανασκαφές, που άρχισαν από τον Γιάννη Σακελλαράκη και συνεχίζονται, αποκάλυψαν ένα δαιδαλώδες κτίριο, έργο ευφυούς αρχιτέκτονα στην τελική μορφή του, γύρω στο 1700 π.Χ., με πλατείς διαδρόμους, τοιχογραφίες που σώζονται σε ύψος μέχρι και 3 μ., βιοτεχνικό τομέα με εργαστήρια κεραμεικής, χαλκουργίας, ορείας κρυστάλλου, επίσημες υπόστυλες αίθουσες, φωταγωγούς, ιδιωτικούς χώρους, κλιμακοστάσια, αίθρια, βωμούς και πολλά πολύτιμα κινητά ευρήματα.

ΕΦΗ ΣΑΠΟΥΝΑ-ΣΑΚΕΛΛΑΡΑΚΗ

 

Ξανασυναντώντας το κοινό στην Επίδαυρο και την Αργολίδα

Το 2018 το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου έθεσε ως προτεραιότητα την επαναπροσέγγιση και ανάπτυξη του κοινού ως θεατών με κοινή αντίληψη και δυναμική θέση για το αρχαίο δράμα και τη σύγχρονη σκηνική του απόδοση. Ο εμπλουτισμός του ρεπερτορίου της Επιδαύρου με διεθνείς και πειραματικές παραγωγές και το Λύκειο Επιδαύρου, το διεθνές θερινό σχολείο αρχαίου δράματος, τροφοδοτούν με ιδέες τις βιωματικές και θεατροπαιδαγωγικές δράσεις που πραγματοποιούνται καθ' όλη τη διάρκεια της χρονιάς στην Αργολίδα και απευθύνονται σε πολίτες κάθε ηλικίας (μικρά παιδιά, μαθητές σχολείων, μέχρι και άτομα τρίτης ηλικίας) καθώς και σε επισκέπτες από το εξωτερικό. Το σύνολο των παραπάνω δράσεων ακολουθεί ένα μοντέλο αποκέντρωσης που μπορεί να οδηγήσει σε μια διαδικασία συνδιαμόρφωσης του θεατρικού κοινού μελλοντικά και στην Αθήνα.

ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΑΘΗΝΩΝ ΚΑΙ ΕΠΙΔΑΥΡΟΥ

 

Οι Ερωτιδείς της Αμβρακίας

Οι ερωτιδείς είναι το κυρίαρχο θέμα ενός βοτσαλωτού δαπέδου που αποκαλύφθηκε τον Αύγουστο του 2018 στην Άρτα και στον χώρο του Μικρού Θεάτρου της Αμβρακίας, και κοσμούσε το κεντρικό τμήμα ενός λουτρού που προϋπήρχε του Μικρού Θεάτρου. Βάσει της αρχιτεκτονικής του κτιρίου, των εικονογραφικών θεμάτων του και τον τρόπο απόδοσής τους, το λουτρό, και κατ' επέκταση το δάπεδο, χρονολογείται γύρω στα μέσα του 4ου αιώνα π.Χ.

ΕΦΟΡΕΙΑ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ ΑΡΤΑΣ

 

Πολιτισμός για όλους

To 2018 το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών παρουσίασε πρωτοποριακές παραγωγές σε χώρους που άνοιξαν για πρώτη φορά στο κοινό στο πλαίσιο νέων κύκλων ακροάσεων, και σε χώρους του Μεγάρου που διαμορφώθηκαν ειδικά (Megaron Underground). Βήμα και στέγη σε νέους καλλιτέχνες, συνεργασία με σημαντικούς φορείς, φιλοξενία σπουδαίων δημιουργών. Πολιτισμός για όλες τις ηλικίες και τις προτιμήσεις, την προέλευση και το φύλο, καθολικά προσβάσιμες παραστάσεις και ευκαιρίες για όλους.

ΜΕΓΑΡΟ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΑΘΗΝΩΝ

Δείτε το video του φορέα πατώντας εδώ

 

Τα μυστικά της Επισκοπής Σικίνου

Το 2018 στο έργο αποκατάστασης που εκτελεί η Εφορεία Αρχαιοτήτων Κυκλάδων στην Επισκοπή Σικίνου, το εμβληματικό παλίμψηστο οικοδόμημα στο οποίο συμπλέκονται αρμονικά όλες οι όψεις του ελληνικού πολιτισμού, αρχαίο μαυσωλείο κι εκκλησία μαζί, η ανασκαφή φέρνει στο φως τον ασύλητο τάφο της επιφανούς γυναίκας του ρωμαϊκού ταφικού κτιρίου, μια μοναδική μαρτυρία ενός ιδιότυπου τελετουργικού ενταφιασμού, ενώ η οικοδομική του αρχαιολογία αποκαλύπτει μια μοναδική μεσαιωνική αναστήλωση.

ΕΦΟΡΕΙΑ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ ΚΥΚΛΑΔΩΝ

Δείτε το video του φορέα πατώντας εδώ

 

Ανοίγοντας δρόμους για τις οθόνες του κόσμου

Σταθερά προσανατολισμένο στην ανάπτυξη, προώθηση και ανάδειξη της ελληνικής κινηματογραφίας και της Ελλάδας ως ιδανικού τόπου υλοποίησης οπτικοακουστικών έργων, το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου συνδράμει ενεργά  την προσπάθεια των Ελλήνων κινηματογραφιστών να δοκιμάσουν τις δυνάμεις τους σε ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο και να αναγνωρισθούν ως ικανότατοι παραγωγοί και άξιοι δημιουργοί. Το 2018, μια κορυφαία ευρωπαϊκή διάκριση αναδεικνύει συμβολικά τις μεγάλες προοπτικές της νεότερης γενιάς και συνάμα το καθήκον της Πολιτείας να μεριμνήσει δυναμικά για τη σύγχρονη κινηματογραφική δημιουργία.

ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ

 

Υστερομινωικός ΙΙΙΑ-Β τάφος στη θέση Κεντρί Δήμου Ιεράπετρας

Τον Αύγουστο του 2018 η ανασκαφή αποκάλυψε λαξευτό θαλαμοειδή τάφο με τρεις εσωτερικές κόγχες, όπου ήταν τοποθετημένες δύο λάρνακες και ένας κρατήρας, ενώ περισυλλέχθηκαν 20 ψευδόστομοι αμφορείς και 4 ακόμη αγγεία. Μια λάρνακα φέρει γραπτή παράσταση όπου ορθή ανθρώπινη μορφή κατευθύνει άλογο με άρμα που μεταφέρει τρία άτομα. Η είσοδος του τάφου ήταν φραγμένη με αμελές λιθολόγημα.

ΕΦΟΡΕΙΑ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ ΛΑΣΙΘΙΟΥ

 

75 χρόνια Κρατική Ορχήστρα Αθηνών

Το 2018 αποτέλεσε για την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών έτος εορτασμού των 75 χρόνων παρουσίας της στην πολιτιστική ζωή του τόπου μας με αυτή την ονομασία.  Εστιάζοντας στο παρόν, η Ορχήστρα, με πίστη και αφοσίωση, υπηρετεί την Τέχνη της Μουσικής μέσω των συμφωνικών της συναυλιών, όσο και των πολύπλευρων εκπαιδευτικών και κοινωνικών της δράσεων σε όλη την Ελλάδα.

ΚΡΑΤΙΚΗ ΟΡΧΗΣΤΡΑ ΑΘΗΝΩΝ

 

Αρχαία και μεσαιωνικά ναυάγια στο Αρχιπέλαγος των Φούρνων

Η ενάλια αρχαιολογική έρευνα των Φούρνων στοχεύει στον εντοπισμό, την καταγραφή και τεκμηρίωση των αρχαίων και μεσαιωνικών ναυαγίων στις είκοσι νησίδες που απαρτίζουν το Αρχιπέλαγος των Φούρνων. Από το 2015, σε τέσσερις ερευνητικές περιόδους έχουν εντοπιστεί συνολικά 58 ναυάγια, που χρονολογούνται από την Αρχαϊκή περίοδο έως και τους νεότερους χρόνους. Το μοναδικό αυτό απόθεμα ενάλιας πολιτιστικής κληρονομιάς ρίχνει άπλετο φως στη μελέτη των θαλάσσιων δρόμων και αποκαλύπτει ένα υπερ-τοπικό δίκτυο εμπορικών επαφών που ενώνει το Αιγαίο με την υπόλοιπη Μεσόγειο, γεγονός που απέκτησε μεγάλη αναγνώριση και δημοσιότητα το 2018 σε παγκόσμιο επίπεδο από τα διεθνή μέσα ενημέρωσης, με αρχή το Πρακτορείο Reuters.

ΕΦΟΡΕΙΑ ΕΝΑΛΙΩΝ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ

 

Οι κούροι της Αταλάντης

Ιδιαίτερα σημαντικό αρχαιολογικό εύρημα αποτελούν τα πέντε πώρινα γλυπτά, που αποκαλύφθηκαν τον Οκτώβριο του 2018 χάρη στην υπόδειξη της θέσης από πολίτες της Αταλάντης. Τα επιτύμβια αγάλματα εντάσσονται στο ανασκαφικό σύνολο του ανατολικού νεκροταφείου του αρχαίου Οπούντα (Αταλάντη), όπου διερευνήθηκαν έως τώρα δεκατρείς τάφοι με αξιόλογα κτερίσματα. Η συνέχιση της ανασκαφής, σε συνδυασμό με τη διεξοδική μελέτη των κτερισμάτων και των γλυπτών, αναμένεται να προσθέσει πολύτιμες πληροφορίες σχετικά με τα ταφικά έθιμα της περιοχής. Τα ιδιαίτερα και πρωτότυπα τεχνοτροπικά χαρακτηριστικά των αγαλμάτων, καθώς και ο μοναδικός τρόπος στήριξής τους, τεκμηριώνουν την ύπαρξη ενός τοπικού εργαστηρίου αρχαϊκής μνημειακής κοροπλαστικής, που δραστηριοποιείται στην περιοχή καθ΄όλη τη διάρκεια του 6ου π.Χ. αιώνα.

ΕΦΟΡΕΙΑ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ ΦΘΙΩΤΙΔΑΣ-ΕΥΡΥΤΑΝΙΑΣ

 

Ο ελληνικός πολιτισμός στον κόσμο

Το ΕΙΠ ως φορέας πολιτιστικής διπλωματίας προβάλλει τον ελληνικό πολιτισμό και την ελληνική γλώσσα διεθνώς. Το 2018 καταγράφεται στο ενεργητικό του η επιτυχημένη διεξαγωγή της Διεθνούς Έκθεσης Βιβλίου Θεσσαλονίκης με κεντρικό αφιέρωμα «Δημοκρατία στον 21ο αιώνα», η συμμετοχή σε Διεθνείς Εκθέσεις Βιβλίου (Κάιρο, Παρίσι, Μπολόνια, Κίεβο, Πεκίνο, Μόσχα, Φρανκφούρτη) με αφιερώματα στη μεταναστευτική εμπειρία, και η διοργάνωση στα Παραρτήματά του ποικίλων δράσεων που αναδεικνύουν την ελληνική πολιτιστική ταυτότητα.

ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΙΔΡΥΜΑ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ

 

Πήλινη πλάκα με ομηρικούς στίχους από την Ολυμπία

Στο πλαίσιο της επιφανειακής γεωαρχαιολογικής έρευνας που πραγματοποιείται σε θέσεις γύρω από το ιερό της Ολυμπίας υπό τη διεύθυνση της ΕΦΑ Ηλείας σε συνεργασία με το Γερμανικό Αρχαιολογικό Ινστιτούτο και τα Πανεπιστήμια Darmstadt, Tübingen και Frankfurt am Mainz, βρέθηκε πήλινη πλάκα με εγχάρακτη επιγραφή η οποία διασώζει τους πρώτους 13 στίχους από τη ραψωδία ξ της Οδύσσειας και μπορεί να χρονολογηθεί στη ρωμαϊκή εποχή (2ος-3ος αι. μ.Χ.). Η επιγραφή, που συντηρήθηκε και ταυτοποιήθηκε το 2018, αποτελεί το παλαιότερο σωζόμενο απόσπασμα των συγκεκριμένων στίχων, ενώ είναι η πρώτη φορά που εντοπίζεται απόσπασμα της Οδύσσειας σε πήλινη πλάκα.

ΕΦΟΡΕΙΑ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ ΗΛΕΙΑΣ

 

Ξυπνώντας τους Μινύες

Το 2018 εγκαινιάστηκε πενταετές διεπιστημονικό πρόγραμμα στον Γλα, τη μεγαλύτερη σε έκταση μυκηναϊκή ακρόπολη, η οποία έχει ερμηνευθεί ως οικονομοτεχνικό κέντρο λειτουργίας των αποστραγγιστικών έργων της Κωπαΐδας. Η έρευνα, η οποία διεξάγεται υπό την αιγίδα της εν Αθήναις Αρχαιολογικής Εταιρείας και με χρηματοδότηση από την Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας, επικεντρώθηκε στο δυτικό τμήμα της ακρόπολης και έφερε στο φως μεμονωμένα ή σε συστάδες ορθογώνια κτίρια εξαιρετικά μεγάλων διαστάσεων, ενισχύοντας τον προβληματισμό ως προς τη λειτουργία της ακρόπολης και των αποκαλυφθέντων κτιρίων, που εκ πρώτης όψεως μοιάζουν αποθηκευτικοί χώροι.

ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΠΡΟΪΣΤΟΡΙΚΩΝ & ΚΛΑΣΙΚΩΝ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ 

 

Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας: Μοχλός ανάπτυξης

Το 2018 το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας μπήκε στην τρίτη δεκαετία της λειτουργίας του. Το νέο της χρονιάς αυτής υπήρξε η πρωτοβουλία του για την παροχή τεχνογνωσίας στους επαγγελματίες του κινηματογραφικού χώρου στη συγγραφή σεναρίων και την παραγωγή ταινιών που απευθύνονται στο παιδικό και νεανικό κοινό. Με την υποστήριξη του ΕΚΚ και της ΕΡΤ, πραγματοποιήθηκε το 1ο Olympia "Creative Ideas" Pitching Lab, το οποίο σημείωσε μεγάλη επιτυχία. Φυσικά, το μεγάλο γεγονός της χρονιάς ήταν η εξαγγελία της διάθεσης του ποσού των 8 εκατ. ευρώ, από τον Πρωθυπουργό, για την αναπαλαίωση του σταφιδεργοστασίου του ΑΣΟ Πύργου, προκειμένου να γίνει η έδρα του Φεστιβάλ.

ΔΙΕΘΝΕΣ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΟΛΥΜΠΙΑΣ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ ΚΑΙ ΝΕΟΥΣ

Δείτε το video του φορέα πατώντας εδώ

 

Η αποκατάσταση του Μεγάρου Τσίλλερ-Λοβέρδου

Το Μέγαρο Τσίλλερ-Λοβέρδου, αντιπροσωπευτικό δείγμα αθηναϊκής αρχιτεκτονικής που κατασκευάστηκε το 1885, αποτέλεσε οικία του Ερνέστου Τσίλλερ και μετέπειτα κατοικία του Διονύσιου Λοβέρδου, ιδρυτή της Ιονικής και Λαϊκής Τράπεζας. Η αποκατάσταση υλοποιήθηκε από το ΥΠΠΟΑ στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ και ολοκληρώθηκε το 2018, με στόχο την ανάδειξη του νεότερου μνημείου και τη φιλοξενία της μεταβυζαντινής συλλογής Λοβέρδου.

ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ KAI ΑΝΑΣΤΗΛΩΣΗΣ ΝΕΩΤΕΡΩΝ & ΣΥΓΧΡΟΝΩΝ ΜΝΗΜΕΙΩΝ

 

Άυλη πολιτιστική κληρονομιά

Το 2018 υπήρξε μια πολύ γόνιμη χρονιά για τη Διεύθυνση Νεότερης Πολιτιστικής Κληρονομιάς, με κυριότερους στόχους τη δημιουργία δεσμών μεταξύ της δοίκησης, των επαγγελματιών της πολιτιστικής κληρονομιάς και των νέων δημιουργών που εμπνέονται από αυτήν, αλλά και της ακαδημαϊκής κοινότητας. Προτεραιότητα υπήρξε ο αναστοχασμός για τη διοικητική δράση σχετικά με την πολιτική προστασία του νεότερου υλικού πολιτισμού, αλλά και η συμβολή των Μουσείων, η εκπαίδευση των παιδιών στον οπτικό πολιτισμό, ο εμπλουτισμός του Εθνικού Ευρετηρίου της Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς, καθώς και η εγγραφή της Τέχνης της Ξερολιθιάς στον Αντιπροσωπευτικό Κατάλογο της Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Ανθρωπότητας, UNESCO.

ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΝΕΟΤΕΡΗΣ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗΣ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑΣ

 

Δείτε όλη την εκδήλωση πατώντας εδώ

​​Δείτε το spot της εκδήλωσης:

 


Δείτε το trailer της εκδήλωσης:

 

Φωτογραφίες:

Ημερομηνία:

27/01/2019 - 27/01/2019

Ώρα Έναρξης:

11.30 π.μ.

Τόπος:

  • Αθήνα, Αττικής

Αρμόδιες Υπηρεσίες ή Φορείς:

Σχετικά Αρχεία:

Θέμα:

Πολιτιστική Διαχείριση, Κινηματογράφος, Χορός, Αρχαιότητες, Νεώτερος Πολιτισμός, Μουσική, Θέατρο

Ετικέτες:

Έτος:

2019
 
Ημερολόγιο
Εκδηλώσεις